|
Міфопоетика
«Лісової пісні» Лесі Українки
У
своєму розвитку мистецтво часто повертається до художньої структури
міфу, відроджує його на сучасному ґрунті.
На початку ХХ століття багато письменників і художників звертаються
до образів і форм народного мистецтва. Звертання до міфології було
пов’язано не тільки з потребою у відновленні мистецтва, але і з
інтересом митців до відбиття «тайників людської психіки», до передачі
несвідомого.
Українська
література початку ХХ століття, розвиваючись у руслі загальноєвропейських
тенденцій, відбила нові віяння науки та мистецтва.
Не з античних сюжетів, а на «місцевому» матеріалі зродилася геніальна
драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня». Це поетичний і трагічний
твір про красу чистого кохання, про високу мрію людини, про її одвічний
потяг до прекрасного, до людяного. Прекрасне в природі, як і в людській
душі, ніколи не вмирає.
В
основі головного конфлікту «Лісової пісні» лежить вічна суперечність
між високим покликанням людини й тією буденщиною, яка часто руйнує
поезію людської душі. Драма переповнена образами, створеними народною
уявою і реальними особами. Мавка — дівчина з лісу. Пробуджена до
життя весною та грою на сопілці Лукаша, вона оживає. З багатою,
щедрою душею прийшла Мавка до людей. Від чистого кохання розквітає
та збагачується душа «людського хлопця» Лукаша. Але на перешкоді
їхнього щастя стоять буденні людські клопоти, які поступово засмоктують
у своє болото Лукаша. Меркне в його душі все прекрасне, властиве
його поетичній натурі.
Лукаш гине, зрадивши себе самого, не зумівши «своїм життя до себе
дорівнятися». Але життя не можна вбити, як і вічного прагнення людини
до щастя, до краси. До волі й добра.
Твір
Лесі Українки — глибоко національна драма, в якій образи українського
фольклору піднесені до високого філософсько-етичного узагальнення.
Водночас, це — один з найпоетичніших творів вітчизняної літератури.
Міфічні персонажі — Мавка, Перелесник, Лісовик, русалки, лісові
істоти — відкрили широке поле фантазії для вирішення дійства в казково-феєричному
ключі.
Втіленням піднесено-прекрасного в драмі є образ Мавки, за народною
міфологією юної лісової красуні-русалки. Леся Українка наділяє цей
образ особливим соціально-філософським змістом. Мавка — це безсмертна,
як сама природа, прекрасна мрія народу про щастя, про вільне творче
життя. Велич Мавки-мрії — в її дійсності, в нерозривному зв’язку
з людьми.
В українському фольклорі мавки — це недобрі звабниці, які показуються
людям в образі гарних дівчат, і як тільки хто з молодих хлопців
або чоловіків вподобає їх, то вони зараз залоскочуть того на смерть
або стинають голову.
Але в драмі Лесі Українки Мавка сама зваблена Лукашем, голосом його
чарівної сопілки. Леся Українка в своїй драмі-казці відтворила справжні
фольклорні та міфологічні образи. Таке відтворення — це не механічне
перенесення фольклорних матеріалів у твір, а складний творчий процес.
Аналіз
«Лісової пісні» показує, що Леся Українка дуже добре орієнтувалася
у величезній кількості українських народних творів і виявила майстерність
у відтворенні міфологічних постатей.
Драматургія
Лесі Українки є багатоплановою та поліфонічною. Тому яскравим прикладом
виступає її шедевр «Лісова пісня», в якому поєдналися фольклорні
елементи та міфологічне мислення. Унікальність структури цього твору
надає багатий матеріал для його інтерпретацій. А синтетичність мислення,
яка характерна міфу, дає можливість видам мистецтва шукати різноманітні
трансформації використання цієї драми. До цього твору зверталися
багато діячів мистецтва, які також використовували синтетичні жанри,
а саме: опера, балет, кінематограф. Але всі митці додають міфологічному
аспекту «Лісової пісні» сучасний сенс, бо міф — вічно живе джерело,
необхідна умова й первісний матеріал для всякого мистецтва.
С. М. Холодинська, Приазовський державний технічний університет,Маріуполь
© «Новый Акрополь» |
|