|
Леся
Українка - співець мужності і боротьби
Одну
із своїх поезій Леся Українка починає епіграфом: "Про що ти
думаєш? - Про прийдешність" (В.Гюго). Ці слова великою мірою
визначають суть усієї творчості письменниці. Про що б вона не писала
- про Україну, античну Грецію, стародавній Схід - вона розмовляла
із своїм сучасником, думала про майбутнє свого народу, вірила і
боролась за нього. Тому-то так урочисто-спокійно і переконливо звучать
її слова:
Як
я умру, на світі запалає
Покинутий вогонь моїх пісень
І стримуваний промінь засіяє,
Вночі запалений, горітиме у день.
Леся
Українка - співець мужності і боротьби - здобула найпочесніше ймення
поетеси народної. Її талант поєднав гаряче серце громадянина і світлий
розум філософа з жіночою ніжністю та грацією. Революційну сутність
її творчості визначив Іван Франко, визначивши Лесю Українку послідовницею
Т.Г.Шевченка і наймужнішим поетом України. Багатогранний талант
Лесі Українки виявився у найрізноманітніших сферах літературної
праці - вона була ліриком, драматургом, прозаїком, літературним
критиком і публіцистом, перекладачем і фольклористом. Але найважливішим
є те, що в літературному процесі своєї доби вона не лише могутній
і різносторонній талант, а й активний і непримиренний борець, глибоко
політичний письменник. У боротьбі різних літературних напрямів Леся
Українка займала наступальні позиції. Продовжуючи традиції революційно
- демократичної літератури, поетеса одночасно стала видатним новатором
- внесла свої ідеї, теми, образи в українську літературу, розширюючи
її обрії, а разом з тим дала їй нові жанри, послідовно утверджувала
народження нового творчого методу, основні принципи якого намагалась
обґрунтувати і теоретично. Взявши у Шевченка "іскру огню великого"
- його революційний дух, вона надихнула вогняним пафосом українську
літературу нової доби – доби імперіалізму і пролетарської революції.
Архівні матеріали розкривають багато фактів безпосереднього зв'язку
Лесі Українки з соціал-демократичними та іскрівськими організаціями
на Україні, із загальноросійським визвольним рухом. Квартира Косачів
була підпільною явкою для соціал-демократичних діячів, поетеса виконувала
ряд конспіративних доручень (транспортування нелегальних видань).Іван
Франко свідчить, що поетеса належала до "тих українських радикалів,
що визнавали себе в першій лінії соціалістами, а тільки в другій
українцями".
Поетеса
мала такий голос - своє вогнисте слово-зброю, яке не раз закликало:
"Встань!". І цим закликом Леся Українка приєднувалась
до народженого тоді пролетарського гімну: "Повстаньте, гнані
і голодні ...".Так ставала своєю творчістю з віком на рівні.
Леся Українка прийшла в красне письменство в складний час соціальних
потрясінь ,у період активного процесу оновлення літератури . Її
творець бла в авангарді цього оновлення , яке йшло назустріч революційним
битвам. Поетеса виступила в лавах передових діячів революційно-демократичного
мистецтва художнього слова. Разом з Франком, Коцюбинським, Стефаником,
Павліком, Кобыянською, Грабовським та багатьма іншими товаришами
по перу продовжувала й розвивала прогресивний і традиції класичної
української літератури, відстоюючи принципи реалізму, народності,
передової ідейності в нову історичну добу.
Леся
Українка належить до митців, які пережили свій час , її літературна
спадщина стала однією з вершин художньої свідомості
українського народу і разом з тим видатним явищем світової літератури.
Ім'я поетеси овіяно всенародною любов'ю. Народ свято шанує пам'ять
поетеси. Її іменем названі школи, вузи, театри, бібліотеки, вулиці,
серед них - педінститут у Луцьку, театр у Києві, Луцьку, Сумарі,
Канаді. Образ поетеси увічнений в живописі, графіці, поезії, прозі,
драматургії.
Літературно-меморіальні музеї в Києві, Колодяжному, Новгороді-Волинському,
Ялті провадять велику роботу по збереженню національних духовних
цінностей, пов'язаних з життям і творчістю Лесі Українки.
|
|