|
Леся
Українка
Життя і творчість
Доля
дуже рано навчила Лесю Українку мужності. Вона змушена була змагатися
з тяжкою хворобою, що вразила її ще в дитинстві, зробила недосяжною
її блискучу музичну кар'єру і мучила поетесу всі подальші роки.
Проте оця ще дитяча зневага до фізичного і душевного болю супроводжувала
Лесю Українку все її життя.
У несприятливій
для повнокровного розвитку України суспільній атмосфері межі ХІХ-ХХ
століть родина Косачів вирізнялася своїми демократичними поглядами,
пле-канням національних традицій, всебічною освіченістю. Виховуючись
у такому середо-вищі, Леся не могла не зазнати його впливу на формування
власних поглядів, уподо-бань, життєвих настанов. Її громадянська
свідомість, національна гідність, демокра-тичні позиції були закладені
саме в родинному колі. А ще, напевно, вродженою особ-ливістю натури
пояснюється отой постійний дух непокори, волелюбства, ота зневага
до труднощів і втоми, оте гордовите бажання ніколи не бути слабкою,
розбитою, зне-віреною:
Хто
вам сказав, що я слабка,
Що я корюся долі?
Хіба тремтить моя рука?
Чи пісня й думка кволі?
(«Хто вам сказав, що я слабка...»)
Духовна міць
фізично недужого тіла, властива Лесі Українці, наснажувала і її
творчість. Потрібна була неабияка мужність, щоб, всупереч тиску
влади, писати про кривди рідного краю. «І все-таки до тебе думка
лине, мій занапащений, нещасний краю...» Патріотичний мотив- один
з найчастіших у поезії Лесі Українки. Її любов до України не можна
навіть і порівнювати з тими зітханнями, які були такими попу-лярними
серед частини української інтелігенції.
За глибоким переконанням поетеси, лити сльози над українським безталанням
- це ще не велика послуга для краю. «Що сльози там, де навіть крові
мало!..» У Лесиному розпорядженні було не так багато засобів для
боротьби. Але в неї було пристрасне слово, у неї був величезний
митецький хист. Її полум'яні віршовані рядки мимоволі за-падали
в серця і будили:
Вставай,
хто живий, Не бійся досвітньої мли, -
В кого думка повстала! Досвітній огонь запали,
Година для праці настала. коли ще зоря не заграла.
(«Досвітні огні»)
Недаремно поетесу
стали величати Дочкою Прометея. Нести людям вогонь про-світи, вогонь
своєї любові, жар свого невтомного слова було справою всього її
життя. Звичайно, якщо ніхто не бачив поетесу розбитою і знесиленою,
то це не означає, що вона була крицевою. Не забуваймо, що Леся Українка
- жінка з вразливою тонкою душею. Були і в її долі прикрі падіння
і болісні втрати.
Такою втратою стала для неї смерть коханого - Сергія Мержинського.
Але на-віть у хвилини найтяжчої душевної муки вона незбагненна у
своїй внутрішній силі і величі. У ніч смерті коханої людини розпач
поетеси, її нестерпні страждання, напівбо-жевільний стан несподівано
спричиняються до творчого вибуху. Ця дивовижна жінка за один подих
пише глибоку драматичну поему «Одержима». Пізніше вона згадува-тиме,
що якби в ту страшну ніч не вилила свій біль у слові, то, мабуть,
могла би збо-жеволіти.
Здавалося, Леся була розбита і спустошена цією втратою. Але гідна
подиву залі-зна воля згодом знову дала їй сил, щоб підняти себе
з руїни, звільнитися від депресії. Бо життєве кредо Лесі Українки
- сміливо творити свій шлях серед будь-яких незгод, змагатися з
долею, не впадати у відчай під її ударами:
Так!
Я буду крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні.
Без надії таки сподіватись.
Буду жити - геть думи сумні!
(«Contra spem spera»)
Леся Українка
пішла шляхом Кобзаря. Вона прагне створити образ духовно могутньої
людини-борця, здатної втілити в собі дух епохи. У політичній ліриці
поетеси з'являється образ Спартака, котрий зібрав під свій прапор
повсталих рабів. 1 особливо часто - образ легендарного богоборця
Прометея. Нащадками Прометея вона називає свій народ, уславлює борців,
які "блискучу іскру з неба здобувають". Ліричний герой
поетеси - це тип нової людини, готової до подвигу, до найважчих
випробувань.
Оптимізмом пройнятий вірш "Мріє, не зрадь!" У ньому прославляється
подвиг борців за волю. У вірші "Напис в руїні" Леся Українка
стверджує безсмертя народу та велич його творчої праці. Народ є
творцем всіх цінностей i багатств - така основна думка поезії. Поетеса
протиставляє силі владного тирана силу народу і проголошує: "Хай
гине цар!"
Леся Українка прожила життя, сповнене невимовних страждань і гіркоти.
Але її творчість звучить оптимістично, в ній на повний голос пролунали
життєрадісні мотиви сповнені віри в невичерпні сили народні. Поетеса
живе серед нас, вона не вмерла, а тільки зробила крок у безсмертя:
Ні!
Я жива, я буду вічно жити,
Я в серці маю те, що не вмирає.
Є серед творів
Лесі Українки невеличкий етюд про метелика, де розповідається, як
маленьке створіння, що народилося у темнім льоху, вперше у своєму
житті побачивши світло, вперто прагнуло наблизитися до нього і загинуло,
влетівши у пломінь. Коли хтось із товариства, котре сиділо за столом
і спостерігало змагання метелика зі світлом, зауважив: "Дурному
дурна і смерть", - почувся голос: "А хіба розумніша була
б його смерть, якби він навіки заги-нув у темнім льосі? Те світло
спалило його, але він рвався на простір. Він шукав світла!"
Оце поривання до світла, непримиренність до животіння, байдужості
були властиві і Лесі Українці, яка, обравши тернистий шлях поета,
хотіла бачити пісні свої пломеніючими, слова - зброєю іскристою.
Вона їм не раз наказувала: "Палайте чи паліть, та не в'яліть!"
Поетичним маніфестом
письменниці, її мистецьким кредо став вірш "Слово, чому ти
не твердая криця...":
Зброє
моя, послужи воякам
Краще, ніж служиш ти хворим рукам!
У першій строфі
цієї поезії письменниця звертається до слова, яке повинне піднімати
народ на боротьбу, а, отже, "знімати вражі голови з плеч".
Наступна строфа - це по суті аналіз своєї письмен-ницької, громадянської
позиції. Поетеса ніколи не видобувала фальшивих нот із своєї ліри,
для битви з ворогом гартувала слово кров'ю власного серця:
Ти,
моя щира, гартована мова,
Я тебе видобуть з піхви готова,
Тільки ж ти кров з мого серця проллєш,
Вражого ж серця клинком не проб'єш...
Поетеса переконана
в тому, що художнє слово стає міцною зброєю лише тоді, коли його
візьмуть дужі месники, задля яких вона і гартує цю свою "зброю
іскристу". Ця поезія відзначається музикальністю. Я.Степовий
написав романс "Слово, чому ти не твердая криця".
В своїй ранній
поезії "Співець" Л.Українка запевняє читачів у тому, що
ніякі сили не примусять її відмовитись від патріотичного обов'язку
- служити своїй батьківщині й рідному народові. Юна поетеса усвідомлювала:
поетичний шлях тяжкий, і здолати його одній важко - такі роздуми
і почуття пронизують вірш "Мій шлях".
Самій
недовго збитися з путі,
Та трудно з неї збитись ву гурті.
Леся мріє своїм
словом збудити народ до боротьби за волю, за правду, знає, що в
цій борні може загинути багато борців, серед них і вона:
Хай
я загину, та хай сяє мило
Над людьми сонцем правда і надія!
В поезії "У
чорную хмару зібралася туга моя ..." авторка постає ніжною,
стійкою, мужньою. Всі почуття, які пережила - від невимовної туги
до гіркого ридання, - не зломили її, "до землі не прибили",
а, навпаки, загартували волю і серце, зродили буряний мотив боротьби:
...Я
вийду сама проти бурі
І стану, - поміряєм силу!
Твори поета,
уточнює Леся Українка у вірші "Поет підчас облоги", подібно
до життя, мають бути всеосяжними, різноманітними, спів поета повинен
будити від сну, служити загальнонародній боротьбі за свободу.
Леся Українка
добре знала з історії світової і вітчизняної літератури, із власного
досвіду, що часто доля була жорстокою до справжніх поетів: італійський
поет Данте був вигнаний із своєї країни; англієць Байрон помер у
Греції; Пушкін, Лєрмонтов, Шевченко, Грабовський фізично знищені
царизмом. Поетеса часто писала на цю тему.
Зокрема у вірші "На столітній ювілей української літератури",
присвяченому І.Котляревському, вона так висловлюється про долю поетів-борців:
Ніхто
Їх не брав під свою оборону,
Ніхто не спускався з найвищого трону,
Щоб їм уділяти хвали,
Чоло не вінчали лавровії віти.
Тернів не скрашали ні злото, ні квіти,
Страждали співці в самоті.
Та будучи вірною
девізові: "Тільки в боротьбі життя і щастя", - Леся Українка
слідом за Т.Шевченком і М.Некрасовим, разом з Ї.Франком і ГІ. Грабовським
проголосила: "Не поет, хто забуває про страшні народні рани..."
Звернімося ще
до одного вірша - "Зоря поезії", в якому поетеса проголошує
своє естетичне кредо.
Вона мала право сказати про свою поезію: "Зоре моя! в тебе
світло повік буде ясне". Бо людина, яка обрала для боротьби
з ненависним ворогом гострий кинджал, тобто слово-зброю, не могла
не запалити у серцях прийдешніх поколінь вогонь любові до свободи,
ненависті до тиранії.
Дуже
часто на папір лягали слова муки і страждання:
Хотіла б я вийти у чистеє поле,
Припасти лицем до сирої землі.
І так заридати, щоб зорі почули,
Щоб люди вжахнулись на сльози мої.
("Горить моє серце...")
Поетеса відважно мірялася силою з лихою долею. І перемагала.
Промчалась
та буря-негода палка наді мною,
Але не зломила мене, до землі не прибила.
Я гордо чоло підвела...
І в серці моїм переможнії співи лунають.
(“У чорную хмару зібралася туга моя”)
Інколи життєві скрути були досить тяжкими, та не впадала в розпач
мужня дочка Прометея, не втрачала надії на кращі часи. Варта подиву
та надзвичайна сила волі, що давала тяжко хворій жінці енергію творити.
Такою ввійшла Леся Українка в літературу - як символ мужності, стійкості,
нездоланності людського духу. І як співець мужності, незламності,
боротьби.
Ще в ранньому
віці Леся прийшла до переконання, що для людини важливо бути сильною,
стійкою, мужньою:
"Що
болить?"- мене питали,
Але я не признавалась -
Я була малою горда,
Щоб не плакать, я сміялась.
(“Як дитиною, бувало..,”)
У вiрші"Мрії" поетеса розповідає, як вона ще дівчинкою
милувалась картинами із старовинних лицарських романів. З особливою
симпатією ставилася до переможених, але гордих і нескорених героїв:
Погляд
мій спускався нижче,
На того, хто розпростертий,
До землі прибитий списом,
Говорив: "Убий, не здамся!"
"Убий,
не здамся!" стало життєвим девізом дочки Прометея. Знаючи,
що життя буде нелегким, поетеса вирішила йти лише вперед, з вірою,
з бадьорою піснею. Чим сильніше наступала хвороба, тим мужнішою
ставала Леся.
Мотив мужності,стійкості,
героїзму - провідний у творчості поетеси. В її творах, як і в більшості
справжніх поетів, важко розрізнити особисте і громадське, тому дуже
часто ліричний герой її поезії нагадує нам саму авторку. Він сміливо
виступає проти бурі, що символізує морок, людське горе:
Я
вийду сама проти бурі
І стану, - поміряєм силу!
Тому пафос нескореності, героїзму проймає усю творчість Лесі Українки.
У циклі "Сім струн", в "Колисковій", звучать
роздуми матері про майбутнє своєї дитини. Мати переконана, що у
дітей треба виховувати волелюбний дух, щоб вони не корилися сліпо
долі, активно сприймали життя.
Леся Українка
прагнула створити образ героя, духовно могутнього борця, людини
незламного характеру. З цією метою авторка зверталась до Біблії,
міфології, історичного минулого нашого та інших народів. Часто з
великим піднесенням поетеса використовувала образ нескореного Прометея.
Духовна спорідненість з цим титаном була помічена критиками і літературознавцями,
за що Леся удостоїлась імені дочки Прометея.
Нащадками Прометея називає Леся Українка всіх борців за волю. Як
зразок мужності, громадянської активності, титанічного духу виступає
учасниця оборони свого краю у поезії "Грішниця". Ця дівчина
ладна віддати своє життя за те, щоб не було на її землі ворогів.
У циклі "Сльози-перли" ліричний герой заявляє, що краще
прийняти смерть, ніж жити в "ганебній неволі". Мужнім
борцем за щастя і долю України був для Лесі Тарас Шевченко. Вірш
"На роковини" розкриває палку самовіддану любов поета
до своєї землі, нездоланність його духу.
Леся уславлює мужність, незламність поета-громадянина в поезії "Якби
вся кров моя уплинула отак". У поета є сила, яка не дозволяє
коритись долі, а "будить у серці крики бойові".
І вона
до кінця залишилася вірною цьому життєвому девізу: у житті і у творчості.
Завдяки цій дивовижній духовній незламності Іван Франко свого часу
із захопленням, із шанобливістю назвав цю тендітну, змучену недугою,
але таку надзвичайну у своїй внутрішній красі і силі жінку «Трохи
чи не одиноким мужчиною на всю нашу сьогоча-сну Європу...» Яка дивна
і яка промовиста оцінка!
|
|